آموزش پیشرفته نرم افزار SPSS ویژه دانشجویان علوم انسانی

 

طول دوره: 6 ساعت                         شیوه آموزشی: مجازی                              هزینه دوره: 300 هزار تومان

شروع دوره:16،15،14 اسفند  1400

 

 

عناوین دوره :

 گزارش تحلیلی(استنباطی)

مرورآمار استنباطی

  • برآورد:

    1) برآورد آماره های یک متغیره؛

   2) برآورد آماره های دو متغیره.

  • آزمون فرضیه:
  • مفهوم فرضیه
  • فرضیه آماری (فرض صفر، فرض خلاف)؛
  • خطای نوع اول و دوم؛
  • درجه آزادی؛
  • سطح معنی داری.

 

نحوه آزمون فرضیه تحقیق

  • انتخاب آزمون آماری:

         برای انتخاب آزمون آماری، دو عامل بیش از همه نقش دارند:

               1) نوع فرضیه: فرضیه رابطه ای (همبستگی و علی)، فرضیه مقایسه ای (تفاوتی)

               2) نوع داده ها: پارامتری و ناپارامتری.

 

  • آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های رابطه ای (همبستگی):

- آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های رابطه ای (همبستگی) با داده های ناپارامتری:

  •     فی، گودمن کروسکال، کرامر، ضریب توافق، لاندا، ضریب نایقینی، اتا، کندال، اسپرمن، گاما، دی سامرز

- آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های رابطه ای (همبستگی) با داده های پارامتری:

  • پیرسون

 

  • آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های رابطه ای (علی):

- آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های رابطه ای (علی) با داده های ناپارامتری:

  • آزمون خی دو
  • رگرسیون لجستیک (رگرسیون لجستیک دو وجهی، رگرسیون لجستیک چند وجهی)
  • رگرسیون ترتیبی

 

- آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های رابطه ای (علی) با داده های پارامتری:

  • تحلیل رگرسیون (رگرسیون خطی دو متغیره، رگرسیون خطی چند متغیره،)
  • تحلیل مسیر

 

  • آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های مقایسه ای:

- آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های مقایسه ای با داده های ناپارامتری:

  • آزمون های ناپارامتری برای یک گروه (آزمون دو جمله ای، خی دو تک متغیره و..)
  • آزمون ناپارامتری برای دو گروه (آزمون یومن- وایت نی، مک نمار، ویل کاکسون و...)
  • آزمون های ناپارامتری برای k گروه (آزمون میانه، کوکران و ...)

 

- آماره های مورد استفاده برای آزمون فرضیه های مقایسه ای با داده های پارامتری:

  • آزمون های پارامتری برای یک گروه (آزمون T تک نمونه ای، T هتلینگ)
  • آزمون های پارامتری برای دو گروه (آزمون T با دو نمونۀ مستقل، آزمون T با دو نمونۀ همبسته)
  • آزمون پارامتری برای k گروه (ANOVA، UNANOVA، MANOVA، RMANOVA، ....)

  

 

 
 

مخاطبین دوره : دانشجویان علوم انسانی (مقاطع کارشناسی و بالاتر)